pondělí 27. července 2015

Moje yogi začátky

Už jsem o tom něco málo psala v minulém článku. Jógu jsem začala cvičit z důvodu sedavého zaměstnání. Ovšem, nebudu si hrát na něco, co nejsem. Nejsem jógin. A nejspíš nikdy nebudu. Proč? Protože jsem příliš materiální a cholerický a netrpělivý člověk. Vím to o sobě a ve svých skoro třiceti letech jsem došla do stádia, kdy jsem si uvědomila, že je marné snažit se tohle změnit.



Takže, doposud veškeré moje jógové pokusy byly vážně jen o snaze rozhýbat si trochu tělo a u toho to končilo. Možná byl jedním z důvodů i fakt, že nikdy u ničeho nevydržím dlouho. A tak jsem měla v živote období, kdy jsem pořád jezdila na kole (v době, kdy to ještě nebylo IN), chodila jsem pár měsíců běhat, chodila jsem na pilates, na kalanetiku, na aerobik... ale všechno, VŠECHNO mě po čase totálně nebavilo. Hlavně teda sporty, které se dělají v tělocvičnách či jiných místnostech podobného typu. Nejhorší ze všeho byl právě pilates, to mě TAK STRAŠNĚ NEBAVILO, že jsem toho nechala snad už po třech lekcích. Kromě toho, hrozně mě štve, když něco MUSÍM dělat pravidelně. Příklad, zrovna dneska je středa, je pět hodin odpo, tak musím jít do tělocvičny. Obecně nesnáším, když má můj život nějaký režim, hrozně mě to deptá. A v neposlední řadě - stydím se cvičit před jinými lidmi. Víc mi asi vadí chlapi, ale ženy vlastně taky. Osobně moc nechápu smysl fitnessů jen pro ženy, řekla bych, že chlapi, když jdou cvičit, tak prostě cvičí a nevšímají si lidí kolem sebe. Ženské ve fitku sednou na rotoped a kecaj a drbaj všechny kolem.

Sečteno podtrženo, nikdy nebudu dělat jógu profesionálně, jelikož mě nejspíš nikdy nikdo nedokope k tomu, abych chodila na nějaké lekce.

Ale mi to tak vyhovuje. Cvičím, když mám náladu, když mám čas, když je mi to příjemné, a cvičím to, na co se cítím. Třeba jsem si všimla, že před menstruací mám mnohem méně síly a vydržím v ásanách mnohem kratší dobu. Navíc, je dobré si uvědomit, že jóga není určena jen pro vysoce osvícené a gymnasticky zdatné budhisty...

Takže mám doma pár maličkostí, které mi pomáhají provádět pozice pokud možno správně a dál se rozvíjet. A musím říct, že od jisté doby jsem začala do tajů jógy pronikat víc a víc a dokonce se ve mě zrodila myšlenka na vegetariánství... 



Na internetu se dá najít spousta návodů, videí, popisů ke cvičení jógy. Ovšem je dobré mít po ruce i nějakou fajn knihu. Moje první kniha byla Bodyforming s jógou. Je to spíš taková brožura, s velmi základním poučením o dějinách jógy a se systémem docela jednoduchých cviků, které mají vést především k dosažení pevnějšího a flexibilního těla. Kniha také nabízí příkladový systém, jak si rozdělit jednotlivé cviky během týdne. Je dle mého skvělá pro začátečníky.



Ovšem pokud někdo chce jógu zkoumat trochu víc, doporučuji knihu Jóga - krok za krokem. Jedná se o jakýsi "korespondenční kurz" jednoho z největších současných učitelů jógy, svámího Gítánandy. Tato kniha je psaná v lekcích a učí člověka jógu od základů. Právě tato kniha mě přiměla trochu přemýšlet o vegetariánském způsobu života. Ačkoli s vegetariánským jídlem mám zkušenosti mnohé, nikdy jsem nebyla ten typ, co by se úplně vyhýbal masu. Ovšem uvědomila jsem si, že poslední dobou vlastně nejím maso skoro vůbec, aniž bych to dělala cíleně.



Musím říct, že já jsem zatím pořád u první lekce, jelikož "trénuju" dýchaní a diamantový sed. Člověk by si řekl, co může být těžkého na sezení na patách - no, pro mě to těžké celkem bylo :) snažím se dostat do tajů meditace, ovšem, jak jsem řekla, jsem strašně netrpělivý člověk.



Určitě je dobré pořídit si nějakou podložku na jógu, to je jasné. Já si koupila už před pár lety obyčejnou někde ve sportu a rozhodně je tedy mnohem lepší než klasické karimatky. Je lehcí, měkčí a protiskluzová. Ovšem, dnes vidím, že to není úplně ono. Hlavně, když se člověk během plynulého provádění ásan potí, začne to klouzat a přilepené tělo k PVC není moc příjemné. Proto už pár dnů pokukuji po nějaké podložce z přírodních materiálů, které jsou samozřejmě mnohem dražší. Nejspíš si pořídím přímo bavlněný kobereček. Ten je prý vhodný pro více zkušené, ale myslím, že než si nějaký opravdu koupím, budu na tom zase o něco líp.



Rozhodně je ale dle mého skvělý pásek na jógu. Pomáhá získat větší pružnost, a také provádět náročnější pozice. Je skvělý pro celkový stretching těla. 



Naprosto skvělá, geniální a dokonalá pomůcka pro toho, kdo chce cvičit jógu doma, je Nintendo Wii Balance Board. Tohle není žádná levná záležitost. Potřebujete herní konzoli Wii nebo WiiU, speciální balanční podložku a hru. Ovšem my máme herní konzoli doma už dlouho a podložku se nám podařilo sehnat starší na Aukru. Co se her týče, i ty se dají sehnat starší nebo... (to tady rozebírat nebudu ;)

Wii Balance Board pomáhá především trénovat rovnováhu. Tohle je velmi důležité, protože právě udržování správné rovnováhy nejen že pomáhá procvičovat svaly, které člověk třeba běžně nepoužívá, ale také provádět ásany tak, aby člověk dosáhl co největšího klidu.



Spolu s hrou Wii Fit Plus podložka učí pár základních ásan, ukazuje, jakým způsobem je provádět, jak mít postavená kolena, na kterou nohu soustředit váhu těla na příklad při pozici válečníka, atd.



Tato podložka mi také ukazuje, jaké dělám pokroky. Třeba ještě před pár týdny, když jsem na podložce zkoušela udělat pozici tanečníka, v jednom kuse jsem z ní padala. Dnes už se na ní udržím a moje rovnováha je mnohem lepší.

Kromě toho existuje i hra s názvem Yoga. Nabízí také vhled do historie a myšlení jógy, spoustu ásan, jejich procvičování, a také denní rutiny, zaměřené na příklad na léčení nachlazení nebo bolesti zad.



Jóga není jen o cvičení. Jóga má napomáhat meditaci, uvědomení, spojení s vyšší sílou, a také má vest k zdravému tělu i duchu. Proto je jóga komplexní učení, ze kterého si každý může vzít to svoje a může se nechat nasměrovat k pochopení vlastního já. Jóga je propojená s ajurvédou, tedy praktickým indickým lékařstvím. Ajurvéda jakožto alternativní medicína léčí mimo jiné i pomocí bylinek, takže součástí mé cesty k józe jsou momentálně i čaje.


Můj oblíbený, skvělý, krásné vonící a ostře chutnající (navíc i roztomile růžový), je Yogitea - Women's Balance. Stačí otevřít krabičku, přičichnout a vždycky se ve mně  probudí takový ten pocit "uaaaaaaa.......". Obsahuje maliník, verbenu (ta je dobrá i proti upírům, haha), skořici, levanduli, oregano... proste spoustu skvělých bylinek, navíc v bio kvalitě.



Jóga mě učí každý den. Protože každý den vidím výsledky, i když malilinkaté. Vím, že abych se na příklad úplně ohnula a hlavou se dotkla chodidel, bude to chtít ještě hodně času. Ale nespěchám. A to mě učí trpělivosti, která mi tak zoufalé schází.

Pásek i čaj zakoupen v e-shopu www.yogashop.cz

4 komentáře:

  1. Já to beru, že se potřebuju spíš pohybovat abych neměla zdravotní komplikace :) takže jógu vidím jako ideální řešení. Díky za tipy, brzy se do toho dám ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Joga prave dle meho nabizi moznosti uplne pro kazdeho, neni to o tom ze musim udelat 50 kliku nebo nejake silene kardio nebo stojku na hlave, spis o tom ze se naucis spravne sedet, stat, dychat, a i tyhle malickosti cloveku pomuzou. Ja si treba nejvic vsimla toho, ze mam pocit, ze mam "delsi ruce", mnohem lip se pro neco natahnu, unesu tezkou tasku a tak. Nemluve o tom, ze mam obcasstuhlou pater a na to nektere asany pomahaji uzasne!

      Vymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.