sobota 15. srpna 2015

Je jóga jen pro "uvědomělé"?

Před pár dny mi jistý člověk napsal, že cvičení jógy je pouze pro uvědomělé. Musím říct, že jsem o tom docela dost přemýšlela. Nejdřív mi tento výrok připadal nesmyslný. Po čase ale, čím víc jsem nad tím dumala, mi navíc začal připadat i směšný.
Pokud nejsem uvědomělý člověk, znamená to, že bych jógu něměla cvičit? Nebo ji snad NESMÍM cvičit?



Nejdřív bych se zamyslela nad tím, co vůbec znamená pojem "uvědomeělý". Jednoduše řečeno je to asi člověk, který si "něco" uvědomuje. Vyšší sílu, vyšší já. V kontextu jógy to bude člověk, který si uvědomuje smysl svého bytí a jeho spojení s božstvem. Obecně vzato to bude člověk nejspíše duchovně založený, morální, etický. Nebo co ještě? Může se jednak o člověka, který zná své cíle a jde si za nimi. Nebo má jisté schopnosti, jak se povznést nad svou ješitnost a ego.

No, částečně tato definice na mě sedí, částečně ne. To je jasné, nikdo nejsme dokonalý.

Ale dovolím si citovat z knihy, o které jsem tady již psala:

"(...) jóga je vlastně způsob života, způsob, jak interpretovat svoji povahu, takže všechny aspekty vašeho života začnou pracovat jeden s druhým."


Než tuto myšlenku více rozvedu, ráda bych se zamyslela nad tím, kdo vlastně cvičí jógu? Cvičí jej pouze staří, moudří Indové? Hinduisté? Vegani? Breathariáni? Ne.

Jóga je určena široké veřejnosti, lidem každého věku. Cvičí ji děti i starci, cvičí ji mladí lidé, aby byli fit, byli flexibilní a svalnatí. Ale cvičí je také, aby byli zdraví. Jóga pomáhá na nejrůznější nemoci, ať už fyzické či psychické. Já osobně občas cvičím speciální sérii jógových póz, když mě bolí hlava a krční páteř. Díky různým variacím vadžra-ásany momentálně pracuji na zlepšení stavu mého kardio-vaskulárního systému, klenby nohou i trávení. A to jen díky tomu, že sedím a dýchám.

Pokud jde o duchovní rozmezí jógy, cvičím ji příliš krátce na to, abych viděla nějaké obrovské výsledky. Přesto ty výsledky vidím. Když jsou teď vedra, cvičení jógy pro mě není moc příjemné, takže ji moc nedělám. A vidím rozdíl. Jsem víc roztěkaná, nervózní a zároveň unavená. Každodenní pravidelné provádění jógy mi velmi pomáhá v tom, abych byla lepším člověkem. Byla víc "uvědomělá".
Co se náboženství týče, jsem katolička. Momentálně ale nepraktikující. Vyhovuje mi to. Odjakživa ale dávám v mém životě prostor i ezoterice, i když v poslední době tomu tak moc není. A jóga mi pomáhá otevírat "vnitřní oko".
Protože, ačkoli jóga pochází z Indie, nedá se říct, že by byla čistě a pouze indická, hinduistická.

"Všechna náboženství a vědy věří a přijímají jednotu, jóga pak je touto jednotou. (...)
Jóga neznamená stát na hlavě, navštěvovat jednou za týden kurz jógy, číst knihy o józe, dívat se na televizní seriál o józe, zpívat občas mantry nebo náležet k nějaké jógové skupině. Jóga je spíš způsob života, kde principy a praktiky jógy slouží jako základ duchovního života."

Kolem jógy existuje spousta mýtu. Samotnou jógu se také často prezentuje jako způsob jak rychle zhubnout. Osobně si myslím, že je to blbost, že k tomu jóga určena opravdu není. Ale co já můžu tvrdit. Pokud si někdo zvolí cvičení jógy takovýmto způsobem, proč ne? Když mu to pomůže k tomu, aby získal sebevědomí a cítíl se lépe, kdo mu v tom může bránit? Nebude mu v tom bránit nikdo, a už vůbec ne osoby, které o dané problematice nic neví ;)

Nezajímám se o jógu tak dlouho, abych mohla dělat experta. Proto si dovolím sdílet jeden "článek", na který jsem narazila na začátku mé jógové cesty, a díky bohu za to, jinak bych nejspíš i já sama měla nejaké předsudky.

1. You have to be flexible to do yoga. 

If you aren't flexible now, imagine yourself in 10, 20, or 30 years? Start practicing now so you CAN be flexible.Yoga requires a combination of strength, balance, and flexibility. Everyone has at least one of these in their favor and you can use that to help you improve the other areas of your practice.

2. Men don't do yoga. 

Yoga was started by men and practiced exclusively by men thousands of years ago. Plus, the popularity of yoga among men is growing today. The ratio of men to women in my classes has grown from 1:10 to 1:2 in the past few years.

3. Yoga is too expensive.

Most yoga studios offer introductory specials for new students. Plus, there are many affordable online yoga services available and free youTube classes.

4. Yoga is a religion.

Yoga is built on spirituality and the promotion of being kind and compassionate towards yourself and others. It is not a religion and does not judge religions. It is accepting of all religion.

5. Yoga is not a workout. 

There are many types of yoga. For those who want a more vigorous experience, try a power or ashtanga class. This class will get your heart rate up, build strength, and burn calories.

6. Yoga is just for 20-somethings.  

My teacher Dharma Mittra just turned 74 years old and can still do headstand without his hands! (Not to mention other challenging poses...) If you have physical limitations, try a gentle yoga class or other class specific to your condition. Another option is a private classes to establish a routine you can do on your own.

7. Yoga's too much of a time-commitment. 

Any practice of yoga will benefit you. Even a 10-minute routine first thing in the morning at home will strengthen your body and mind.

8. Yoga's only for people who are fit and thin.

A yoga class is a place of nonjudgement. Everyone is there to better themselves physically and mentally. Take a beginner's class or workshop and ease yourself into regular classes. Depending on your intention, yoga can help you attain a healthier weight or allow you to love and accept yourself as you are.

9. There is only one type of yoga.

Vinyasa is the most popular type of yoga right now and involves using your breath with movement. Hatha yoga is slower with more static postures. Power yoga is more strengthening and cardiovascular. Hot yoga adds heat for an extra challenge. These are just a sampling of the many available styles today. Try each type of available classes near you and see what works best for you.

10. Yoga is not for people with injuries or chronic pain.

This is the reason why you should practice yoga. Speak to your teacher before class about your special conditions so they can give you modifications and keep an eye on you. Yoga is healing and can help you with your pain relief.

Vím o sobě, jaké mám chyby a umím si je přiznat. To je první krok. Změnit od základu svůj život se ale nechystám, dá se říct, že to, jaký život mám, mi vyhovuje. Přesto si sebou nosím celé roky křivdy a ty se projevují různě. At´už v tom, jak se chovám k sobě samotné, či ke své rodině nebo k úplně cizím lidem. Dá se říct, že díky tomu jsem ideální kandidát pro cvičení jógy.


Protože uvědomelým se člověk nerodí. Uvědomelým se člověk stává.
A jóga není jen pro vyvolené - uvědomělé. Jóga je cesta, jak se uvědomělým stát.

Zdroje:
http://www.mindbodygreen.com/0-10070/top-10-myths-about-yoga.html
Jóga krok za krokem - Dr. svámí Gítánanda Giri

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.